Door op “Accepteren” te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk onze Privacyverklaring voor meer informatie.

Wat beheers je na het afronden van deze opleiding

In de opleiding Familie- en Organisatieopstellingen leer je hoe je een opstelling begeleidt, hoe je effectief omgaat het contact met de coachee en het maken van contracten. Je krijgt inzicht in het werken met het wetende veld en representanten, en je ontwikkelt een fenomenologische grondhouding. Daarnaast verdiep je je in de dynamieken van overdracht en tegenoverdracht, en ontdek je de belangrijkste uitgangspunten zoals binding, ordening en balans én bij organisatie ook bestemming.

Je leert hoe verstoringen in deze uitgangspunten ontstaan en hoe je deze kunt herstellen met helende interventies.
Tijdens de opleiding krijg je ook de kans om je eigen systeem van herkomst te verkennen, inclusief je magische taak en je persoonlijke bewegingen. Je leert over de zeven systemische werkwoorden en hun invloed op elke relatie die je hebt. Daarnaast leer je jouw intuïtie in balans te brengen met denken en voelen. Je ontdekt hoe afgesplitste en gezonde delen binnen organisaties werken, en krijgt inzicht in methoden zoals de Epidaurus opstellingen en de Universal Cycle of Change.
En dat is nog maar het begin van wat je zult ontdekken...

Inhoud van de opleiding

Diepgaand inzicht in de onderstroomCoaches, HR-professionals en leidinggevenden die al met teams en organisaties werken, kiezen voor deze opleiding, en dat is goed te begrijpen. Systemische opstellingen bieden namelijk diepgaand inzicht in de onderstroom van organisaties en teams, waardoor zaken aan het licht komen die in gewone gesprekken vaak verborgen blijven. Bovendien geven opstellingen je praktische handvaten om daadwerkelijke verbeteringen in het functioneren van een team of organisatie door te voeren.

Opleiden tot opstellingenbegeleiderOns doel is om je op te leiden tot een (beginnende) begeleider van organisatieopstellingen. Aan het einde van de opleiding kun je zelfstandig team- en organisatieopstellingen begeleiden, werkend vanuit de belangrijkste basisprincipes van systemisch werk.
Je maakt gebruik van wat we noemen het wetende veld en representanten, je hebt een grondige kennis van dynamieken in organisaties en je ontwikkelt een fenomenologische grondhouding. Je leert hoe je een openingsinterview afneemt, een beginopstelling neerzet, interventies uitvoert en de opstelling afrondt.

Fenomenologische grondhoudingIn deze houding neem je open en onbevooroordeeld waar wat zich aandient, zonder meteen te interpreteren of conclusies te trekken. Het doel is om oordeelloos waar te nemen, zonder dat je eigen overtuigingen, aannames of verwachtingen het beeld vertroebelen.

Zelfonderzoek is één van de onderdelenZelfs als je al een ervaren coach of leidinggevende bent, blijft zelfonderzoek een belangrijk onderdeel van de opleiding. Je verkent welke magische taak je meeneemt naar je werk, welke bewegingen je drijven, en welke elementen uit je systeem van herkomst nog invloed hebben op je functioneren en je waarneming  vertroebelen.

Een goede mix tussen leren en oefenenDe opleiding is afwisselend en biedt ruimte om zowel coach als coachee te zijn, zodat je je eigen organisatievragen kunt inbrengen en aan je eigen leerproces kunt werken. Zoals in al onze opleidingen, gaan theorie en praktijk ook hier hand in hand.

Aan de slag

Onze systemisch werk trainers

Onze visie op systemisch werken

Systemisch werken, ontwikkeld door Bert Hellinger en verder verfijnd door anderen, omvat diverse methodieken, soms met en soms zonder representanten. Deze krachtige aanpak wint aan populariteit omdat mensen beseffen dat we allemaal in systemen leven, of het nu gaat om werk, sport, of vriendschappen. Daarom wordt het steeds gebruikelijker om bij problemen of terugkerende patronen te onderzoeken wat er in het systeem speelt.

Systemisch werken biedt diepgaande inzichten door de oorsprong van een vraagstuk op te sporen. De opsteller onderzoekt tijdens een opstelling wat er in de geschiedenis van de coachee of het organisatiesysteem speelt en hoe het probleem van de coachee een oplossing kan zijn voor dat systeem.
Hoewel een opstelling een structuur heeft, is er geen vast protocol. Als begeleider moet je denken en voelen in balans brengen, op je intuïtie leren vertrouwen, en met een neutrale blik werken, zodat de opstelling kan “stromen”.

Systemisch werken vraagt om openheid, de bereidheid om anders te kijken, in gehelen te denken, fenomenologisch te werken, verbanden te ontdekken, en alles en iedereen in te sluiten. Zo ontwikkelt de opstelling zich naar een inzichtgevend of helend moment, gericht op inzicht zonder oordeel.

GrondigIn onze opleidingen gaan we altijd een stap verder. We streven naar het maximale resultaat voor onze deelnemers. We verdiepen de leerstof door theorie te combineren met veel praktijkoefening, zodat je alles niet alleen begrijpt, maar dat je dit ook doorleefd en blijvend kunt toepassen. Dit vertaalt zich in een duidelijke plus voor al onze opleidingen, de plus van Vidarte.

Agenda

28
January
Organisatieopstellingen
2.400,-
12 dagen
Extra informatie
Inschrijven
Diverse beschikbaar!

Opleidingsdagen

28 januari (generieke dag)

29 januari (generieke dag)

11 februari

12 februari

5 maart (generieke dag)

25 maart

26 maart

1 april (generieke dag)

22 april

23 april

14 mei (generieke dag)

Integratiedagen

28 mei

Extra informatie

Tijden: 10.00 uur – 17.00 uur

Inclusief: Koffie, thee, manual

Deze opleiding vereist geen specifieke vooropleiding.

Geen startdata beschikbaar.
Geen startdata beschikbaar.
Geen startdata beschikbaar.
28
January
Organisatieopstellingen
2.400,-
12 dagen
Extra informatie
Opleidingsdagen: Wisselende dagen
Inschrijven
Diverse beschikbaar!

Opleidingsdagen

28 januari (generieke dag)

29 januari (generieke dag)

11 februari

12 februari

5 maart (generieke dag)

25 maart

26 maart

1 april (generieke dag)

22 april

23 april

14 mei (generieke dag)

Integratiedagen

28 mei

Extra informatie

Tijden: 10.00 uur – 17.00 uur

Inclusief: Koffie, thee, manual

Deze opleiding vereist geen specifieke vooropleiding.

Veel gestelde vragen

Wat kun je na het succesvol afronden van de opleiding?

Als organisatieopsteller ontwikkel je unieke vaardigheden waarmee je op professionele wijze een team of organisatie kunt begeleiden naar antwoorden op complexe vragen. Via een systemische bril, leer je zowel jezelf als anderen beter waar te nemen, waardoor je sneller en efficiënter patronen kunt herkennen en ermee kunt werken.

Wat is het niveau van de opleiding?

De opleiding Organisatieopstellingen van Vidarte is op HBO-niveau en ze is toegankelijk voor cursisten met een MBO-, HBO- of WO-vooropleiding. Als je geen MBO-vooropleiding of HBO-denkniveau hebt, kun je na een persoonlijke mondelinge intake alsnog worden toegelaten tot de opleiding.

Wie zijn de hoofdtrainers?

Peter Dalmeijer en Yvonne Stams zijn de hoofdtrainers die de opleidingsdagen verzorgen. Tijdens elke opleidingsdag zijn er ook mentoren aanwezig die de hoofdtrainers ondersteunen en de begeleiding van oefeningen in kleine groepjes op zich nemen.

Wat is de studieduur en studiebelasting?

De opleiding omvat 12 lesdagen van 10.00 tot 17.00 uur, aangevuld met 2 oefenavonden onder begeleiding van één van de trainers. We raden sterk aan om samen met je medecursisten intervisiebijeenkomsten te organiseren. Oefenen is cruciaal om je dit vak eigen te maken, dus hoe meer je oefent, hoe beter je wordt! We adviseren om minimaal 6 keer buiten de lesdagen om samen te komen.

Daarnaast wordt verwacht dat je ten minste één goed boek over organisatieopstellingen leest (ongeveer 5 uur). Het schrijven van een literatuurverslag en een reflectieverslag (ongeveer 3 uur) maakt ook deel uit van de opleiding.

Wij leveren een blijvende bijdrage aan de persoonlijke en professionele groei van mensen én organisaties
We houden je graag op de hoogte
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.