Kennis die je in huis hebt, voordat je aan de Master kunt beginnenWe gaan ervan uit dat je een opleiding Familie-opstellingen hebt afgerond. Deze Master vervolgopleiding bouwt namelijk voort op je systemische basiskennis en je fenomenologische grondhouding.
We gaan ervan uit dat je zelfstandig opstellingen kunt begeleiden en dat je werkt vanuit de belangrijkste basisprincipes van systemisch werk.
Je kunt gebruikmaken van wat we noemen het wetende veld en representanten, je hebt een grondige kennis van dynamieken in families en je hebt een fenomenologische grondhouding.
Je weet hoe je een openingsinterview afneemt, een beginopstelling neerzet, interventies uitvoert en de opstelling afrondt.
Wat ga je leren?Je leert nog efficiënter te interveniëren.
Omdat je verschillende maskers gaat herkennen, weet je ook wat de optimale aanpak van een vraagstuk is. Je gaat hierdoor doeltreffender te werk en je bepaalt bewuster jouw aanpak in een interventie.
Hierdoor kun je de opgedane kennis krachtig toe-passen in de praktijk.
Persoonlijk procesAls opgeleide familieopsteller stap je in deze Masteropleiding in een individueel proces waarin je verschillende ontwikkelingsfases diepgaand doorleeft. Dit verrijkt niet alleen jouw eigen groei, maar biedt ook concrete handvatten voor je werk als begeleider.
De vervolgopleiding gaat verder dan de basisprincipes van opstellingen. Samen met je groep duik je de diepte in om te ontdekken welke maskers je draagt, wat dat voor jou betekent, en hoe je de maskers van anderen herkent en welke interventies je kunt doen. Dit stelt je in staat om effectief en afgestemd te reageren op de specifieke behoeften en gedragingen van degene die je begeleidt.
Omdat we werken met een kleine groep, ervaren de deelnemers het gezamenlijke proces als een intiem proces waarin ieders masker ook aan bod komt.
Aan de slag
Je leert over drie bijzondere modellen: Maskers van Willhelm Reich, Traumamodel van Franz Ruppert en Window of tolerance van Daniel J. Siegel.
Je start met een persoonlijke procesOm de opgedane kennis toe te kunnen passen in de praktijk, begin je met een persoonlijk proces.
We nemen je mee door je persoonlijke ontwikkelingsfases, van conceptie en geboorte tot ongeveer je zevende levensjaar, waarbij je verschillende polariteiten tegenkomt en leert begrijpen hoe je hierop reageert.
Eerste masker: blijven versus gaanIn de eerste fase vraag je je af: zal ik blijven of zal ik gaan? Het gaat over je welkom voelen in de wereld. Dit ontstaat tijdens zwangerschap, de geboorte en de eerste maanden van je leven.
Het al dan niet welkom voelen heeft een effect op hoe je je lichaam bewoont en hoe je de wereld waarneemt of je je geaccepteerd voelt of niet.
Tweede masker: vervulling versus tekortDe tweede fase gaat over: is het er hier voor mij? Is het in orde om mijn behoeftes in te brengen?
Hierin ontdek je de kern van vervulling versus tekort. Je onderzoekt of je jouw behoeften mag hebben en of je die vervolgens durft te vervullen. En wanneer je krijgt waar je om vraagt, kun je het dan ook ten volle aannemen?
Derde masker: samen versus apartDaarna volgt de fase van samen versus apart. Je leert te begrijpen hoe je jouw authenticiteit ontwikkelt: durf je los van anderen te staan, jezelf te zijn en de wereld te verkennen?
Vierde masker: kracht versus kwetsbaarheidDe daaropvolgende fase gaat over kracht versus kwetsbaarheid. Je leert inzien dat veel mensen, aangemoedigd door de maatschappij, vooral hun krachtige kant tonen. Maar in de opleiding ontdek je ook de waarde van kwetsbaarheid, en vind je jouw balans tussen deze twee uitersten.
Vijfde masker: lijden versus gelukVervolgens verdiepen we ons in lijden versus geluk. Hoe verhoud jij je tot geluk als er ook lijden is? Welke sporen heb jij hierin gevolgd? Deze fase gaat niet alleen over jouw eigen ervaring, maar ook over hoe je anderen hierin begeleidt en hoe je de juiste interventies maakt.
Zesde masker: vorm versus essentieDe laatste fase gaat over vorm versus essentie. Je ontdekt hoe je als kind hebt geleerd om je essentie naar de wereld te brengen, of juist om je te richten op de buitenkant, op hoe het hoort. In deze fase leer je om je essentie meer te leven, en dit ook mee te nemen in je rol als begeleider, zodat je coachee zich vrij kan uiten en jij passend kunt interveniëren.
Traumamodel van Franz RuppertHet traumamodel van Franz Ruppert is een psychotherapeutische benadering die trauma centraal stelt als een bepalende factor in de psychische ontwikkeling van mensen.
In de opleiding gebruiken we het model als leidraad en het geeft je houvast in het kijken naar de maskers.
Ruppert stelt dat trauma leidt tot een splitsing van de psyche. Dit proces verdeelt de persoonlijkheid in drie delen:
- Het gezonde deel: dit is het deel van de persoonlijkheid dat intact blijft, zonder de directe impact van het trauma.
- Het traumadeel: dit deel houdt de herinneringen, gevoelens en fysieke reacties vast die te maken hebben met het traumatische gebeuren.
- Het overlevingsdeel: dit deel ontwikkelt strategieën om het traumadeel te onderdrukken of te vermijden, waardoor het gezonde deel zo normaal mogelijk kan blijven functioneren.
Het doel van Ruppert’s traumamodel is het integreren van de verschillende gespleten delen van de psyche, zodat een persoon zichzelf beter kan begrijpen, zijn trauma's kan verwerken, en vrijer en gezonder in het leven kan staan.
Aan de slag
Daniel J. Siegel, een gerenommeerde neuro-psychiater, introduceerde het concept van de Window of Tolerance in zijn werk over trauma en het reguleren van emoties.
Dit concept beschrijft het bereik van emoties en stressniveaus waarbinnen een persoon optimaal kan functioneren, denken, en reageren zonder overweldigd of onderprikkeld te raken.
De Window of Tolerance is een nuttig model voor het begrijpen van hoe mensen emoties en stress verwerken. Wanneer iemand zich binnen zijn of haar venster bevindt, functioneert hij of zij optimaal. Het vergroten van dit venster helpt mensen om veerkrachtiger te worden en gezonder om te gaan met trauma en dagelijkse uitdagingen.
Systemisch werken, ontwikkeld door Bert Hellinger en verder verfijnd door anderen, omvat diverse methodieken, soms met en soms zonder representanten. Deze krachtige aanpak wint aan populariteit omdat mensen beseffen dat we allemaal in systemen leven, of het nu gaat om werk, sport, of vriendschappen. Daarom wordt het steeds gebruikelijker om bij problemen of terugkerende patronen te onderzoeken wat er in het systeem speelt.
Systemisch werken biedt diepgaande inzichten door de oorsprong van een vraagstuk op te sporen. De opsteller onderzoekt tijdens een opstelling wat er in de geschiedenis van de coachee of het organisatiesysteem speelt en hoe het probleem van de coachee een oplossing kan zijn voor dat systeem.
Hoewel een opstelling een structuur heeft, is er geen vast protocol. Als begeleider moet je denken en voelen in balans brengen, op je intuïtie leren vertrouwen, en met een neutrale blik werken, zodat de opstelling kan “stromen”.
Systemisch werken vraagt om openheid, de bereidheid om anders te kijken, in gehelen te denken, fenomenologisch te werken, verbanden te ontdekken, en alles en iedereen in te sluiten. Zo ontwikkelt de opstelling zich naar een inzichtgevend of helend moment, gericht op inzicht zonder oordeel.
GrondigIn onze opleidingen gaan we altijd een stap verder. We streven naar het maximale resultaat voor onze deelnemers. We verdiepen de leerstof door theorie te combineren met veel praktijkoefening, zodat je alles niet alleen begrijpt, maar dat je dit ook doorleefd en blijvend kunt toepassen. Dit vertaalt zich in een duidelijke plus voor al onze opleidingen, de plus van Vidarte.
De opleiding Master Familieopstellingen bij Vidarte biedt een transformerende reis naar de verborgen lagen van je persoonlijkheid. Door de diepgaande verkenning van karakterstructuren word je geconfronteerd met de maskers die onbewust zijn gevormd in de ontwikkelingsfase, van voor conceptie tot schoolgaand kind.
Clarissa van der Heijden
De opleiding Master Familieopstellingen bij Vidarte biedt een transformerende reis naar de verborgen lagen van je persoonlijkheid. Door de diepgaande verkenning van karakterstructuren word je geconfronteerd met de maskers die onbewust zijn gevormd in de ontwikkelingsfase, van voor conceptie tot schoolgaand kind.
Clarissa van der Heijden
22 oktober
23 oktober
18 november
19 november
3 december
4 december
6 januari 2026
7 januari 2026
4 februari 2026
5 februari 2026
Extra’s: Koffie, thee, manual
Deze 10 daagse Master Opleiding vereist de specifieke vooropleiding van familieopsteller.
22 oktober
23 oktober
18 november
19 november
3 december
4 december
6 januari 2026
7 januari 2026
4 februari 2026
5 februari 2026
Extra’s: Koffie, thee, manual
Deze 10 daagse Master Opleiding vereist de specifieke vooropleiding van familieopsteller.
Verscholen in het groen ligt Villa Vidarte, een bijzondere plek waar je de kracht van verbinding ervaart. Een unieke, warme en fijne plek die voelt als thuiskomen.
Vanuit hier geven we onze opleidingen en organiseren trainingen, events, coaching, opstellingen en organisatie/ individuele begeleiding.
Villa Vidarte is een bijzondere plek die een blijvende indruk achterlaat.
Bel dan gerust naar 073 644 0936 of kom langs. We helpen je graag verder en beantwoorden al je vragen.
Contact opnemen
De opleiding omvat 10 lesdagen van 10.00 tot 17.00 uur. De lesdagen zijn verdeeld in 5 blokken van 2 aaneengesloten dagen.
We raden sterk aan om samen met je medecursisten intervisiebijeenkomsten te organiseren. Oefenen is cruciaal om dit vak te beheersen, dus hoe meer je oefent, hoe beter je wordt.
We adviseren daarom om tussen elk lesblok van 2 dagen samen te komen. Tijdens je opleiding kun je hiervoor gebruik maken van Villa Vidarte. Karin kijkt graag met je mee naar de mogelijkheden hiervoor.
Naast de informatie uit de manual raden we je aan om “De Maskermaker” van Wibe Veenbaas, Joke Goudswaard en Henne Arnolt Verschuren te lezen.
Er is geen toetsing voor deze opleiding. Om de opleiding af te ronden, maak je iets creatiefs, naar eigen keuze, waarin je jouw proces vastlegt.
Na het succesvol afronden van deze opleiding ontvang je het Vidarte Certificaat “Systemisch Werk Master Familieopstellingen.” Dit certificaat bevestigt dat je de opleiding succesvol doorlopen hebt en dat je bekwaam en bevoegd bent om de opgedane leerstof zelfstandig toe te passen in de praktijk.